Geregeld! Methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen. Achtergronden, opbouw en werkwijze

  • Nederlands
  • 73 blz.
In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. Daarbinnen is een top 3 aan te wijzen. Het gaat dan om fouten tegen de regel van de verdubbeling na een korte klinker (piten), tegen de regel van de verenkeling in een open lettergreep (verlaaten) of tegen de regel voor het schrijven van -d/-t (hij reedt). Hulp bij hardnekkige spellingproblemen (soms in combinatie met ernstige leesproblemen) is voor veel leerlingen en studenten geen overdreven luxe en maakt ook een belangrijk deel uit van debehandeling van mensen met dyslexie. Een kenmerk van effectieve hulp is dat deze direct op de kennis en vaardigheden is gericht die specifiek is voor de spelling: het kennen van de koppelingen tussenklanken en lettertekens, het op het gehoor kunnen analyseren van woorden en het kunnen uitvoeren van de procedures om regels toe passen. Hardnekkige spellingproblemen zijn er in verschillende variaties en vragen niet om een standaard aanpak, maar om maatwerk aan de hand van deugdelijk onderbouwde uitgangspunten. De methodiek Geregeld! biedt de handvatten voor dit maatwerk en voorgeprotocolleerde behandeling. Geregeld! is gebaseerd op een analyse van wetenschappelijke kennis en op jarenlange klinische ervaring van de auteurs. De methodiek Geregeld! is ontwikkeld voor professionals die ernstige spellingproblemen (dyslexie) behandelen, zowel voor academisch geschoolden als voor gespecialiseerde leerkrachten/remedial teachers binnen het kader van een indirecte behandeling.

Bekijk ook het boek met behandelingsmateriaal, instructies en oefeningen.

Over de auteurs:

WIED RUIJSSENAARS is als hoogleraar verbonden aan de Afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.

CECILE RUIJSSENAARS-ELSHOFF is als orthopedagoog werkzaam in het Speciaal Onderwijs (Cluster 2) en in de OCR Peize,een praktijk voor diagnostiek en behandelingvan leer-, school- en ontwikkelingsproblemenbij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.

MARIEKE SMEETS is als orthopedagoog werkzaam bij de OPM Nijmegen, een praktijk voor diagnostiek, behandelingen begeleiding van leer- en ontwikkelingsproblemen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.

MIEKE WILLEMSEN-BOUWMANS is als orthopedagoog en GZ-psycholoog werkzaam bij de OPM Nijmegen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.

INEMIEK VAN MAMEREN-SCHOEHUIZEN is orthopedagoog en GZ-psycholoog en een van de oprichters van de OPM Nijmegen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.
15,90
We geven korting vanaf je 4e boek in 12 maanden. Zonder gedoe. Lees meer.
15,90
We geven korting vanaf je 4e boek in 12 maanden. Zonder gedoe. Lees meer.

Op werkdagen voor 20:00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Gemiddelde beoordeling

  • 0 sterren

Wat vond jij van dit boek?

Hoeveel sterren geef je?

Geef je uitgebreide beoordeling en maak kans op een cadeaukaart ter waarde van €50.

  1. Geef je mening in je eigen woorden, dat is veel leuker om te lezen.
  2. Prijzen kun je beter niet noemen. Die veranderen nog wel eens.
  3. Noem geen persoonlijke informatie over jezelf of anderen, je beoordeling is door iedereen te zien.
  4. Links naar andere leestips? Ja graag! Informatie over andere bedrijven of websites, nee dankje.
  5. Tot slot: blijf netjes, want ongepaste taal kunnen we natuurlijk niet plaatsen.
 

Voorbeeld beoordeling:

Nog even geduld, je beoordeling komt meestal binnen een dag online!

  • Uitgeverij : Acco
  • ISBN : 9789033475009
  • Taal : Nederlands
  • Uitvoering : Paperback
  • Aantal pagina's : 73
  • Verschijningsdatum : 22-04-2009
  • Afmetingen : 240 x 160 x 8 mm.
  • Gewicht : 204 gr.