Klinisch redeneren en evidence-based practice + StudieCloud

Jos Dobber, José Harmsen, Margriet van Iersel • Paperback

€ 39,99

Op werkdagen voor 20:00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Gratis verzending
Bestellen Zet op verlanglijstje

Korte inhoud

Hoe komt de student tot een goede klinische redenering? Hoe kunnen denkfouten worden voorkomen? Welke rol speelt intuïtie? Hoe leren studenten hun klinisch redeneren te laten uitstijgen boven het verpleegkundig proces? De kwaliteit van de klinische redenering bepaalt in belangrijke mate of de patiënt optimale verpleegkundige zorg ontvangt. Daarom gaat het klinisch redeneren verder dan opstellen en uitvoeren van verpleegplannen, en speelt het een rol bij elk besluit in de patiëntenzorg. De verpleegkundige moet herkennen wanneer een klinische redenering nodig is, en om welke redenering het dan gaat. Om dit te bevorderen sluit dit boek aan bij de kennis over het leren van complexe cognitieve vaardigheden. Vanuit deze kennis zijn vier sets standaardvragen geformuleerd, waarmee de student cognitieve scripts kan ontwikkelen voor het redeneren over de diagnose, etiologie, prognose en interventies. Het leren klinisch redeneren wordt ondersteund met casusvideo's, flitscolleges, ondersteunende en verdiepende informatie. De vragen die medestudent Fleur in dit boek stelt, gidsen de student door de leerstof over klinisch redeneren. De vragen van Fleur leren de student ook hoe evidence-based practice (EBP) het niveau van hun klinisch redeneren sterk kan verhogen. In het opleidingsprofiel Bachelor Nursing 2020 blijkt het belang van klinisch redeneren vooral uit twee rollen en competenties. In de Zorgverlenerrol komt de noodzaak van klinisch redeneren in complexe situaties naar voren. De onderzoekende houding zonder welke klinisch redeneren niet goed mogelijk is, wordt verwoord in de rol van de Reflectieve EBP-professional. Klinisch redeneren en evidence-based practice. Weloverwogen besluitvorming door verpleegkundigen bestaat uit drie delen. Deel 1, over klinisch redeneren, is geschreven voor eerste- en tweedejaars hbo-v-studenten. Hierin staat in de hoofdtekst wat de student (volgens de auteurs) ten minste zou moeten weten. Deel 2, over EBP, is ook voor latere opleidingsjaren geschikt. Het leert studenten wetenschappelijke artikelen kritisch te lezen en te beoordelen of deze bruikbaar zijn voor de eigen praktijk. Deel 3 omvat de extra's, zoals verdieping en extra uitleg. Daarnaast bevat dit deel materiaal specifiek voor docenten dat flexibel naar eigen wens is toe te passen. Vanuit het 4C/ID-model zijn complexiteitsniveaus, leertaken en deeltaakoefeningen opgenomen.

Er zijn nog geen reviews voor dit boek

Schrijf een review en maak kans op € 50

Schrijf een review

Details:

Auteur(s)Jos Dobber, José Harmsen, Margriet van Iersel
UitgeverijBohn Stafleu Van Loghum
ISBN9789036811996
TaalNederlands
UitvoeringPaperback
Aantal pagina's334
Verschijningsdatum
Afmetingen241 x 170 x 22 mm.
Gewicht634 gr.  

Recent bekeken producten