Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek De klas

Barbara Belfi, Bieke de Fraine, Jan van Damme • Paperback

€ 10,55

Op werkdagen voor 20:00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Bestellen Zet op verlanglijstje

Korte inhoud

Welke soort klassamenstelling is de meest gunstige voor de leerprestaties, het welbevinden en het academisch zelfbeeld van leerlingen? Worden leerlingen best omringd door een brede diversiteit aan medeleerlingen (heterogene groep)? Of is het beter in de klas te zitten met gelijkaardige leerlingen (homogene groep)?

Er bestaan veel wetenschappelijke studies over het groeperen van leerlingen in homogene/heterogene klassen. Deze publicatie wil vooral een overzicht geven van de vaststellingen van onderzoekers in verband met de effecten van homogeen/heterogeen groeperen op de leerprestaties en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. In dit literatuuroverzicht gaat de meeste aandacht uit naar de effecten van klassamenstelling op het prestatieniveau. Daarnaast worden ook andere groeperingscriteria besproken zoals leeftijd, sociaal-economische thuissituatie, cultureel-etnische achtergrond en geslacht.

De hier gepresenteerde onderzoeksresultaten kunnen een inspiratiebron zijn voor directeurs, pedagogisch begeleiders en anderen die goede beslissingen willen nemen. Wat u hier leest kan een aanzet zijn om bepaalde tradities te doorbreken en om zelf te onderzoeken wat al dan niet werkt in uw school.

Er zijn nog geen reviews voor dit boek

Schrijf een review en maak kans op € 50

Schrijf een review

Details:

Auteur(s)Barbara Belfi, Bieke de Fraine, Jan van Damme
UitgeverijAcco
ISBN9789033478116
TaalNederlands
UitvoeringPaperback
Aantal pagina's48
Verschijningsdatum
SeriePraktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek
Afmetingen245 x 170 x 5 mm.
Gewicht163 gr.

Recent bekeken producten