Social media: het nieuwe DNA

Arnout de Vries, Frank Smilda • Hardcover

€ 37,50

Op werkdagen voor 20:00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Gratis verzending
Bestellen Zet op verlanglijstje

Korte inhoud

Er vindt een revolutie plaats in de tactische opsporing: social media. Dertig jaar geleden vond een andere revolutie plaats: opsporing via DNA. Social media zijn het nieuwe platform waarop de maatschappij (samen) aan opsporing kan doen: de opsporing democratiseert. Social media zitten in alle lagen van de moderne genetwerkte maatschappij, zijn overal en voor iedereen beschikbaar, en komen nu tot in de haarvaten van de politieorganisatie (het 'DNA' van iedere agent). De 'digitale' rechercheur en de moderne Sherlock Holmes werken in deze nieuwe wereld samen. Door social media wordt de rol van burgers nog belangrijker. Dit boek, Social media: het nieuwe DNA,gaat over deze nieuwe opsporingsmethode. Het laat zien hoe 'the cult of the amateur' samenkomt met de rechercheprofessie en samen bouwt aan een veiligere maatschappij. Arnout de Vries is onderzoeker en adviseur op het gebied van social media en maatschappelijke veiligheid bij TNO. Hij onderzocht al virtual communities voor iemand ervan had gehoord. Samen met gedrags- en organisatiewetenschappers en technici zet Arnout expertkennis om in concrete innovaties voor een veiligere maatschappij. Of, zoals hij dat zelf beschrijft: 'met online cocreatie breng ik de digitale dialoog in het DNA van bedrijven en organisaties'. Frank Smilda is politiechef bij de Nationale Politie Eenheid Noord-Nederland. Zijn fascinatie voor de rol van social media in de opsporing begon in 2005, het jaar waarin Maurice de Hond zich vastbeet in de Deventer moordzaak. Frank zag al snel in dat burgers dankzij social media steeds vaker actief zijn in de opsporing. Voor zijn initiatief www.politieonderzoeken.nl ontving hij in 2007 de Politie-innovatieprijs. Een Nyenrode MBA-beurs resulteerde in de thesis Van web 2.0 naar politie 2.0 (2008). Frank was ook de man achter Van web 2.0 naar opsporing 2.0, op dat moment dé blog over de impact van web 2.0 op het politiewerk en de voorloper van SocialMediaDNA.nl.

Er zijn nog geen reviews voor dit boek

Schrijf een review en maak kans op € 50

Schrijf een review

Details:

Auteur(s)Arnout de Vries, Frank Smilda
UitgeverijReed Business
ISBN9789035247024
TaalNederlands
UitvoeringHardcover
Verschijningsdatum
Afmetingen241 x 212 x 23 mm.
Gewicht823 gr.

Recent bekeken producten