De klas: homogene of heterogene samenstelling?-   eReader eBook

Barbara Belfi, Bieke de Fraine, Jan van Damme • eBook

€ 8,99

Direct downloaden

Zet op verlanglijstje

Korte inhoud

Welke soort klassamenstelling is de meest gunstige voor de leerprestaties, het welbevinden en het academisch zelfbeeld van leerlingen? Worden leerlingen best omringd door een brede diversiteit aan medeleerlingen (heterogene groep)? Of is het beter in de klas te zitten met gelijkaardige leerlingen (homogene groep)? Er bestaan veel wetenschappelijke studies over het groeperen van leerlingen in homogene/heterogene klassen. Deze publicatie wil vooral een overzicht geven van de vaststellingen van onderzoekers in verband met de effecten van homogeen/ heterogeen groeperen op de leerprestaties en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. In dit literatuuroverzicht gaat de meeste aandacht uit naar de effecten van klassamenstelling op het prestatieniveau. Daarnaast worden ook andere groeperingscriteria besproken zoals leeftijd, sociaal-economische thuissituatie, cultureel-etnische achtergrond en geslacht. De hier gepresenteerde onderzoeksresultaten kunnen een inspiratiebron zijn voor directeurs, pedagogisch begeleiders en anderen die goede beslissingen willen nemen. Wat u hier leest kan een aanzet zijn om bepaalde tradities te doorbreken en om zelf te onderzoeken wat al dan niet werkt in uw school. Over de auteurs: BARBARA BELFI is wetenschappelijk medewerker aan het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie van de KU Leuven. BIEKE DE FRAINE is deeltijds docent aan het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie van de KU Leuven. JAN VAN DAMME is gewoon hoogleraar aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen en verantwoordelijke van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie van de KU Leuven. RECENSIES "De stof wordt gekleurd door bijpassende citaten van docenten." - in Didaktief, nr. 7, september 2010. "Een beknopte, maar boeiende studie voor deskundigen en leidinggevenden in het basis- en voortgezet onderwijs." - NBD Biblion, 2010.

Er zijn nog geen reviews voor dit boek

Schrijf een review en maak kans op € 50

Schrijf een review

Details:

Auteur(s)Barbara Belfi, Bieke de Fraine, Jan van Damme
UitgeverijAcco, Uitgeverij
ISBN9789033497278
TaalNederlands
UitvoeringeBook
Aantal pagina's53
Verschijningsdatum
Formaat
ePub met digitaal watermerk
ePub met digitaal watermerk (Social DRM) is een formaat met sociale beveiliging. Hierbij wordt het eBook gemarkeerd met zichtbare (je naam voor ieder hoofdstuk) en onzichtbare kenmerken. Met Social DRM ben je niet gebonden aan een Adobe ID. Je kunt deze eBooks lezen op alle e-readers, dus met of zonder Adobe ID.
Bestandsgrootte1274 KB
KopieerrechtenKopiëren is niet toegestaan
PrintrechtenPrinten is niet toegestaan
VoorleesfunctieIngeschakeld
Afmetingen1 x 1 x 1 mm.
Gewicht1 gr.

Recent bekeken producten