Maak een nieuwe boekenlijst

Dit kun je altijd nog aanpassen

Annuleer

De mens als verhaal

Dit boek introduceert een nieuw perspectief in de psychotherapie: de narratieve benadering. In deze benadering poogt de hulpverlener de verbeelding aan het woord te laten en, om met Kundera te spreken, 'landschappen te betreden die ontoegankelijk zijn voor het rationele denken': hartstocht, verlangen, wanhoop, onmacht, angst, woede, liefde en seksualiteit. De hulpverlener maakt daarbij gebruik van zijn 'narratieve weten': hij begint te vertellen om het onbekende een plaats te geven en met vreemde vertrouwd te raken, en maakt op die manier existentiële en psychologische vraagstukken zowel voor de cliënt als voor zichzelf beter hanteerbaar. Immers, de mens is niet alleen homo sapiens maar ook homo fabulans, verteller van verhalen. De auteurs beschrijven de werkelijkheid als een vertelde werkelijkheid. In hun theoretische verantwoording maakt de lezer onder meer kennis met ideeën uit het constructivisme, met het differntiedenken uit de Franse filosofie, met het begrip 'dissociatie' uit de hypnotherapie en met tekstanalyse en -interpretatie uit de literatuurwetenschap. Zij ontwikkelen vervolgens een model waarin het narratieve ook in de staf- en cliëntbesprekingen aan het woord kan komen: het team als therapeutisch medium. Een betoog over narratieve strategieën komt natuurlijk niet tot zijn recht zonder verhalen. In dit boek nemen voorbeelden en verhalen uit de praktijk van psychiatrie, psychotherapie en kinder- en jeugdhulpverlening dan ook een prominente plaats in.
47,00
We geven korting vanaf je 4e boek in 12 maanden. Zonder gedoe. Lees meer.
47,00
We geven korting vanaf je 4e boek in 12 maanden. Zonder gedoe. Lees meer.

Op werkdagen voor 20:00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Gemiddelde beoordeling

  • 0 sterren

In ... boekenlijsten

Bekijk alle boekenlijsten

Wat vond jij van dit boek?

Hoeveel sterren geef je?

Geef je uitgebreide beoordeling en maak kans op een cadeaukaart ter waarde van €50.

  1. Geef je mening in je eigen woorden, dat is veel leuker om te lezen.
  2. Prijzen kun je beter niet noemen. Die veranderen nog wel eens.
  3. Noem geen persoonlijke informatie over jezelf of anderen, je beoordeling is door iedereen te zien.
  4. Links naar andere leestips? Ja graag! Informatie over andere bedrijven of websites, nee dankje.
  5. Tot slot: blijf netjes, want ongepaste taal kunnen we natuurlijk niet plaatsen.
 

Voorbeeld beoordeling:

Nog even geduld, je beoordeling komt meestal binnen een dag online!