Maak een nieuwe boekenlijst

Dit kun je altijd nog aanpassen

Annuleer

Het nieuwe organiseren

Dit boek gaat over integraal organiseren. Organisaties staan in deze eeuw voor grote uitdagingen op het terrein van innovatie, klantgerichtheid, flexibiliteit, productiviteitsverhoging en het vinden en behouden van talent. Eenzijdige technische innovaties kunnen daar slechts beperkt aan bijdragen. Ook eenzijdige aandacht voor cultuur en gedrag kent zijn beperkingen. Sociale innovatie heeft betrekking op integrale ontwikkeling en vernieuwing van de arbeidsorganisatie. Veel hedendaagse organisaties zijn gebaseerd op hardnekkige bureaucratische organisatieprincipes. Deze principes zijn echter niet meer van deze tijd.

Het nieuwe integraal organiseren biedt duurzame oplossingen voor de beperkingen en disfuncties die kleven aan traditioneel gestructureerde organisaties. We hebben niet de illusie dat met quick fixes en quick wins de oplossing van alle organisatieproblemen van vandaag wordt gevonden. Het eerste deel van dit boek is daarom gericht op het doorgronden van organisaties. Waarom functioneren organisaties onder bepaalde condities zoals ze functioneren en waarom gedragen mensen zich onder bepaalde condities zoals ze zich gedragen? Het fundamenteel doorgronden van de problemen is een voorwaarde voor het vinden van duurzame oplossingen. Bij het vinden van deze structurele oplossingen voor organisatieproblemen, uitgewerkt in het tweede deel van dit boek, is de strategie die de organisatie nastreeft leidend. Het primaire proces en de eisen die daaraan worden gesteld om de strategie te kunnen realiseren, zijn het aangrijpingspunt voor het organiseren. Bij het integraal organiseren staan de oplossingen bovendien niet bij voorbaat vast, maar gaat het juist om het vinden van ontwerpoplossingen die specifi ek zijn voor elke organisatie. We behandelen in dit kader een integrale ontwerpketen die ondersteuning biedt, om in de praktijk te zoeken naar oplossingen voor de specifieke situatie.

Het nieuwe organiseren is een boek voor studenten, praktijkbeoefenaars en organisatiedeskundigen die echt de moeite willen nemen zich te verdiepen in het functioneren van organisaties tegen hun structurele achtergrond en mee willen denken over duurzame sociale innovatie.

Over de auteurs:

Herman Kuipers is emeritus hoogleraar Sociotechniek aan de Technische Universiteit Eindhoven en emeritus hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda. Momenteel is hij actief als onafhankelijk organisatieadviseur binnen ¿Bos & Kuipers¿. Daarnaast houdt hij zich, binnen de stichting ¿Promotum Promovendi¿, bezig met de ondersteuning van buitenpromovendi.

Pierre van Amelsvoort is als organisatieadviseur van de ST-Groep sinds 1982 betrokken bij integrale organisatievernieuwing in diverse branches in België en Nederland. Tevens is hij docent bij de Avondopleiding Bedrijfskunde Nijmegen, de TSM Business School , Flanders Synergy en het SIOO. Van 1993 tot 2007 was hij bijzonder hoogleraar Sociotechniek aan de Radboud Universteit Nijmegen. Thans is hij hoogleraar Sociale Innovatie aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij is mede-initiatiefnemer van het Vlaams- Nederlandse ¿Ulbo de Sitter Instituut¿ i.o. voor kennisontwikkeling en -verspreiding over het nieuwe organiseren.

Eric-Hans Kramer is theoretisch psycholoog en werkzaam als universitair docent Organisatiepsychologie aan de Nederlandse Defensie Academie te Breda. Hier houdt hij zich bezig met diverse thema¿s zoals veiligheidsmanagement, (modulair) organisatieontwerp, sensemaking processen bij militairen in uitzendgebieden en private sector development in post-conflict gebieden.
47,70
We geven korting vanaf je 4e boek in 12 maanden. Zonder gedoe. Lees meer.
47,70
We geven korting vanaf je 4e boek in 12 maanden. Zonder gedoe. Lees meer.

Op werkdagen voor 20:00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Gemiddelde beoordeling

  • 0 sterren

In ... boekenlijsten

Bekijk alle boekenlijsten

Wat vond jij van dit boek?

Hoeveel sterren geef je?

Geef je uitgebreide beoordeling en maak kans op een cadeaukaart ter waarde van €50.

  1. Geef je mening in je eigen woorden, dat is veel leuker om te lezen.
  2. Prijzen kun je beter niet noemen. Die veranderen nog wel eens.
  3. Noem geen persoonlijke informatie over jezelf of anderen, je beoordeling is door iedereen te zien.
  4. Links naar andere leestips? Ja graag! Informatie over andere bedrijven of websites, nee dankje.
  5. Tot slot: blijf netjes, want ongepaste taal kunnen we natuurlijk niet plaatsen.
 

Voorbeeld beoordeling:

Nog even geduld, je beoordeling komt meestal binnen een dag online!